Absolutt Opera, 22.Mars 2010 i Sortlandshallen

..en festaften med scener fra Carmen,
La Bohème,
Figaros bryllup
og andre
kjente operaer

Operafeberen herjer i Norge og Rikskonsertene følger opp med sin største operasatsing noensinne.

Våren 2010 vil publikum over hele landet kunne oppleve en operaaften av storslått karakter. Mandag 22. Mars besøker de Sortlandshallen, og Sortland Musikkforening og Sortland Kommune står som teknisk arrangør. Noen av våre fremste unge solister fremfører høydepunkter fra operahistorien med heftig orkestrering, korsang – og kanskje til og med allsang. Koret er et samarbeidprosjekt mellom Sortland Korforening, Sortland Mannskor og Sigerfjord Sangkor. Forhåndssalg av billetter på Servicetorget, tlf. 761209000

Blant de fire solistene som tolker de ulike rollene i forestillingen er både velkjente navn og nye stjerneskudd på operahimmelen: Sopran Rita Heigre, mezzosopran Marianne E. Andersen, tenor Kjetil Støa, og baryton Yngve A. Søberg har alle høstet lovord for sine scenebegavelser og sterke sangprestasjoner. De mange operaentusiastene rundt om i landet som ikke har sikret seg billett til den populære og kritikerroste nyoppsetningen av Figaros Bryllup i Bjørvika, kan for eksempel glede seg over at de snart får se selveste Figaro (Yngve A. Søberg) på sitt eget kulturhus.

Tre av landets profesjonelle militærorkestre ledsager forestillingen under ledelse av Terje Boye Hansen og Ole Kristian Ruud. - Det er spennende å ha Forsvarets musikkorps med på laget istedenfor symfoniorkester. Det høres utrolig flott ut når dramatiske dødsscener blir akkompagnert av majestetisk og monumental messing og delikate treblåsere følger de ømme italienske kjærlighetsserenadene, sier Rikskonsertenes produsent Ane Roggen. Lokale amatøroperakor skal også delta i de fleste forestillingene, og flere hundre sangere over hele landet har nå øvd i ukevis.

- Med Absolutt Opera ønsker vi å begeistre et stort publikum over hele landet. Vi vil glede dem som elsker opera, men målet er også å åpne opp operaens verden for dem som ikke kjenner den så godt fra før, sier Roggen.

Det er fascinerende å se hvordan vårt nye operabygg har fått fart på operainteressen over hele landet, sier Rikskonsertenes direktør Åse Kleveland. - Selv om de fleste av oss ikke er spesialister på denne musikkformen, så har vi ett eller flere temaer som sitter som evergreens i øret og Absolutt opera gir deg et helt perlebånd av ”operaslagere”, sier hun. Ferden går gjennom historien og det europeiske kontinent, der vi treffer den fyrrige Carmen, den sterktfølende Mimi fra La Bohème, Figaro og Susanna i duett, den frittalende Rigoletto og Don Carlos idet han innhentes av skjebnen. Utdragene iscenesettes med kostymer, rekvisitter og lyssetting, og slik bindes hele forestillingen sammen til en gallakonsert i storformat.